Köpvillkor (B2C)

1. ALLMÄNT

Dessa köpvillkor omfattar samtliga tält och relaterade tillbehör som kan köpas på www.lotusbelle.se (”hemsidan”) som erbjuds av Lotus Belle Nordic ApS, Vindebyørevej 52, DK-5700 Svendborg, Danmark, momsnummer SE502085829501 (”Lotus Belle”, ”företaget”, ”vi” och ”vår”). Våra köpvillkor utgör hela avtalet mellan parterna. Ingen ändring av dessa köpvillkor är giltig, såvida den inte är skriftlig och har undertecknats av de berörda parterna. Läs dem noga innan du lägger din order och skriv ut en kopia för framtida referens. Genom att lägga en order hos oss eller acceptera leverans av en av våra produkter accepterar du dessa köpvillkor. Köp på hemsidan kan göras av privatpersoner över 18 år bosatta i Sverige (vidare kallad ”kunden”, ”du”, ”din”, ”ditt”). För köp i egenskap av, eller på vägnar av företag och organisationer gäller andra villkor, läs dem här.

 

Våra kontaktuppgifter:

jonas@lotusbelle.se

+45 27 28 60 53

 

2. BESTÄLLNING, PRIS OCH BETALNING

Alla priser på hemsidan är angivna i SEK och inklusive moms. Avgifter för frakt och betalning kan tillkomma men redovisas innan slutförande av beställning. En beställning görs enkelt och säkert på vår hemsida. En beställning är bindande när sista steget i kassan (betalning) har genomförts. Du mottar en orderbekräftelse via e-mail omedelbart efter att din beställning har genomförts. Orderbekräftelsen innehåller utöver beställningsöverblick även viktig information som bör sparas. Om du upptäcker felaktigheter i orderbekräftelsen, såsom fel i namn/adress eller beställda varor, ber vi dig kontakta oss så snabbt som möjligt så vi kan försöka åtgärda dessa.

 

Priser kan ibland ändras utan förvarning, men alla ordrar, inkl. deposition, genomförs till det pris som stod angivet vid det tillfälle då ordern lades. Frakt tillkommer (läs mer om frakt på sidan ”Frakt och leverans”). Önskar du beställa tre eller fler produkter ombeds du att kontakta oss först. Det är möjligt att få rabatt vid köp av minst tre produkter, beroende på vår skönsmässiga bedömning och produktens tillgänglighet.

 

Du betalar enkelt och tryggt hos oss via Klarna Checkout som erbjuds i samarbete med vår betalningspartner Klarna (Klarna Bank AB, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, organisationsnummer 556737-0431). Vid betalning med Klarna kan en kreditprövning vara nödvändig, vilken utförs av Klarna, och i den förbindelsen behöver du även upplysa ditt personnummer. Vid utebliven betalning till Klarna kan påminnelse- och inkassoavgifter tillkomma. Du kan läsa Klarnas allmänna användarvillkor här och Klarnas personuppgiftspolicy här.

På hemsidan kan du betala med följande betalningsmetoder:

 

  • Kort (VISA och MasterCard)
  • Faktura och månadsfaktura (läs Klarnas villkor för faktura här och månadsfaktura här)
  • Delbetalning och konto (läs Klarnas villkor för delbetalning här och för konto här)
  • Direkt bankbetalning

 

Kom ihåg att vid eventuell retur så måste du pausa din faktura för att inte påminnelseavgifter ska skickas ut automatiskt om din retur inte har hunnits bli behandlad innan förfallodatumet. Du gör det enklast genom att logga in på din profil i Klarnas app eller på Klarna.se. Du kan även kontakta Klarna på 08-120 120 10.

 

För att kunna erbjuda dig Klarnas betalmetoder kan vi i kassan komma att dela dina personuppgifter i form av kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna, för att Klarna ska kunna bedöma om du kan välja betalmetoderna, samt för att anpassa dem för dig. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egen dataskyddsinformation.

3. TILLGÄNGLIGHET

Alla varor som saluförs förbehålls tillgänglighet. Produkter som kan läggas i varukorgen och beställas finns på lager.      I enstaka fall kan det dock hända att vi inte har möjlighet att leverera de varor som visas som tillgängliga på hemsidan. Det kan bero på ett fel vid inventeringen på lagret. I dessa fall kontaktar vi dig så snabbt som möjligt. Om produkten av någon anledning inte finns tillgänglig kan vi föreslå en alternativ produkt, av motsvarande kvalitet och till motsvarande pris. Det är upp till dig om du vill acceptera den alternativa produkten. Om du inte vill göra det återbetalar vi dig snarast möjligt. Om vi av någon annan anledning inte har möjlighet att acceptera din order återbetalar vi dig också snarast möjligt.

4. LEVERANS

Beställningar gjorda på hemsidan kan endast levereras till adresser i Sverige. Leverans till öar utan broförbindelse (dock med undantag för Gotland) är inte alltid möjlig, och vi rekommenderar att du kontaktar oss innan beställning görs för mer info om leveransmöjligheter. Beställningar levereras med PostNord eller DHL. Leveranstiden varierar men framgår på produktsidan på hemsidan samt i din orderbekräftelse.

PostNord hemleverans

Din beställning levereras till den angivna leveransadressen. Priset på en leverans med PostNord ligger vanligtvis på ca 1500-3000 kr per tält, beroende på din adress. Det beräknade fraktpriset visas i kassan när du har angett din adressinformation. Fraktkostnaden beror på de varor som finns i beställningen och den precisa fraktkostnaden redovisas alltid innan köpet genomförs i  kassan, efter att leveransadress har angivits. Leverans sker till dörr/port/tomtgräns och inbärning ingår inte. Notera att större produkter kan levereras i flera kollin.

 

De flesta tillbehör skickas som vanliga paket. Tält skickas som så kallade styckegods, då de är för stora för att skickas som vanliga paket.


Obs! Kontakta oss om du vill beställa mer än ett tält. I så fall kan vi ev. skicka det på pall till ett mycket bättre pris.

Leverans med DHL

Om din beställning inte är brådskande kan vi även leverera med DHL. Att få leverans med DHL är säkert och pålitligt, men leveranstiden kan vara längre jämfört med PostNord (upp till 3-4 veckor). Leverans med DHL kostar dock bara ungefär hälften så mycket som en leverans med PostNord. Kontakta oss om du önskar leverans med DHL, genom att skriva ett mail till jonas@lotusbelle.se.

Hämta själv på vår danska lager

Om är bosatt i södra Sverige eller av annan anledning önskar att hämta din beställning själv hos oss i Svendborg är detta möjligt. Om du väljer denna fraktmetod ska upphämtning avtalas med oss, och vi ber dig därför kontakta oss efter beställningen är gjord. Vårt lager där ev. upphämtning sker är Lotus Belle, Vindebyørevej 52, DK-5700 Svendborg, Danmark.

 

Vi ansvarar för din beställning tills du fysiskt har mottagit den. Om du kan se synliga transportskador på emballage/produkt vid leveranstillfälle ombeds du att genast meddela oss detta per mail så snabbt som möjligt. Om leveransen inte överensstämmer med informationen som står på din orderbekräftelse ber vi dig kontakta oss så snabbt som möjligt. Vi kommer att undersöka ärendet och om det har skett ett fel så skickar vi rätt produkt eller återbetalar beloppet, beroende på vad som avtalas och är möjligt. Eventuell returfrakt och/eller frakt för en ny vara betalas inte av kunden i detta sammanhang.

5. ÅNGERRÄTT OCH RETUR

Du har 14 dagars ångerrätt vid köp på hemsidan. Ångerrättsperioden börjar från den dag du mottagit din beställning, eller sista delen i beställningen vid uppdelad leverans.

 

Om du ångrar ditt köp är det viktigt att du meddelar oss skriftligt om detta inom ångerrättsperioden. Du kan meddela oss genom att skicka ett mail i vilket du anger att du vill utnyttja din ångerrätt, eller genom att bifoga en ångerblankett och skicka till jonas@lotusbelle.se.

 

Efter ditt meddelande om att du ångrar köpet har du 14 dagar på dig att returnera varan till oss. Köparen ansvarar för varan fram till dess att vi tar emot den igen och för returfraktkostnad. För att få återbetalat det fulla beloppet du betalt för den eller de produkter du utnyttjar ångerrätten på, ska dessa returneras i samma skick som du mottog dem i. Ångerrätten ger dig rätt till att undersöka varorna på ett sätt som inte skadar produkten och gör den olämplig för vidare försäljning. Om du returnerar en produkt som använts eller på annat sätt gör den olämplig för vidareförsäljning kan ett värdeminskningsavdrag tillämpas.

 

Du kan förvänta dig återbetalning via samma betalningsmetod som användes för att betala för köpet, om inget annat avtalats specifikt. Återbetalning sker inom 14 dagar från det att vi har mottagit ditt meddelande om att du önskar använda ångerrätten förutsatt att vi har mottagit returen eller bevis på att den har returnerats. Om du har ångrat hela din beställning återbetalar vi utöver produkternas värde, även fraktkostnaden motsvarande den billigaste tillgängliga fraktmetoden vid beställningstidpunkten. Om du har valt en annan fraktmetod än den billigaste som erbjöds återbetalas inte mellanskillnaden.

 

Kom ihåg att märka ditt paket och/eller bifoga information kring vilken order det är du skickar i retur till oss (ditt namn och ordernummer). Detta så vi kan identifiera returen när vi mottar den. Returer ska skickas till följande adress: Lotus Belle, Svinget 21, DK-5874 Hesselager, Danmark.

6. REKLAMATIONSRÄTT

När du handlar på Lotusbelle.se har du 3 års reklamationsrätt. Det innebär att du antingen kan få varan reparerad, ersatt, pengarna tillbaka eller prisavdrag, beroende på den specifika situationen. Det är förstås ett krav att reklamationen är berättigad och att felet inte har uppstått till följd av felaktig användning eller annan skadlig behandling. Du ska reklamera inom ”rimlig tid” efter att du har upptäckt felet hos varan. Om du reklamerar inom två månader efter att felet upptäcktes är reklamationen alltid gjord inom rimlig tid. Om reklamationen är berättigad ersätter vi dig självklart för dina (rimliga) fraktkostnader.

 

Vanligtvis kommer vi be dig att skicka digitala foton på problemet innan du skickar tillbaka produkten till oss. Om vi är överens om att byta ut eller reparera den del av produkten som är behäftad med fel levererar vi denna så snart vi har möjlighet att göra det. Vi kan vara tvungna att beställa delen som ska bytas ut från en extern tillverkare. Om det bedöms som rimligt betalar vi för reparation eller montering av delen som ska bytas ut, om detta krävs för att lösa problemet. Om problemet är mycket allvarligt kan det vara så att vi skickar ut en ersättningsprodukt, beroende på hur vi bedömer situationen. Vi kommer eventuellt att kräva att defekta varor returneras till oss för vidare undersökning. I så fall betalar vi för returfrakten.

 

Reklamationsrätten omfattar inte skador som har orsakats av opassande eller oansvarsfull användning av produkten. Reklamationsrätten kan bortfalla om produkten har ändrats eller om det har gjorts förändringar som kan påverka originalproduktens prestanda.

7. ERSÄTTNING VID DRÖJSMÅL

Hela depositionen återbetalas endast om Lotus Belle inte levererar produkten inom den tidsplan som angavs när ordern lades. Ingen annan orsak kan ligga till grund för återbetalning av depositionen. Om en fabriksleverans till vårt lager är försenad kan vi be dig att acceptera en senare leverans från oss, men det är upp till dig om du vill acceptera detta eller inte. Om du inte accepterar den senare leveransen återbetalar vi hela din deposition.

8. PRODUKTSPECIFIKATIONER

Det kan förekomma att tillverkaren gör mindre ändringar i specifikationerna, utan att i förväg informera om detta. Eventuella väsentliga ändringar meddelas på vår hemsida. Alla färger, storlekar, vikt- och måttangivelser som framgår på hemsidan är ungefärliga, men vi gör allt vi kan för att säkerställa att de ligger så nära verkligheten som möjligt.

9. ANSVARSFULL ANVÄNDNING AV LOTUS BELLES PRODUKTER

Då vi inte har kontroll över hur våra tält och tillbehör används kan vi inte hållas ansvariga för personskador eller skador på tält i bruk. Det gäller t.ex. dåligt väder, inkl. kraftig vind och översvämning, eller skadedjur/insekter och andra force majeure-händelser. Användaren ska välja plats för uppsättning och använda produkten med omsorg. Vad gäller väderskador kan Lotus Belle inte hållas ansvariga för personskada eller skada på tält eller innehåll om tältet utsatts för dåliga väderförhållanden, såsom kraftig vind, eller varit uppsatt i lågt liggande områden med risk för översvämning eller nedfallna grenar eller el-ledningar. Var uppmärksam på väderprognoser. Reklamationsrätten gäller inte vid självförvållade skador, som t.ex. repor i tältduken eller skador som orsakats av användning vid extrema väderförhållanden, på festivaler eller liknande. Vi ansvarar inte heller för skador som uppstår när tältet är utom uppsyn. Vi rekommenderar inte att sätta upp tält vid kuling (över 18 m/s) eller ännu starkare vind. Obs. Låt inte din Entrédelar (veranda) stå i 14 s/m eller mer - det tål de inte. Det är ditt ansvar att kontrollera, värdera och besluta dig för om vädret är passande för camping. Lotus Belle-tält är tillverkade av högkvalitativa material och vår erfarenhet är att ett korrekt uppsatt Lotus Belle-tält tål de flesta väderförhållanden. Vi kan dock inte ge vägledning i individuella situationer eftersom det beror på flera olika faktorer: 1) Om våra instruktioner har följts vid uppsättning av tältet, 2) hur bra tältpinnarna har slagits ner i marken, 3) hur mjuk marken är och 4) hur skyddad ytan är där tältet satts upp. Vid användning av apparater, såsom spisar och andra matlagnings- eller uppvärmningsmetoder, i tältet, var uppmärksam på att det görs på användarens egen risk. Lotus Belle kan inte hållas ansvarig för personskador eller andra skador som har orsakats av användning av bränslebaserade eller elektriska apparater i tältet eller i närheten av tältet. Kontakta lokala myndigheter för information om gällande regler för eldning/brandskydd samt säkerhetsrekommendationer. På samma sätt är vi inte ansvariga för olyckor eller skador på användare av våra tält. Användare bör följa rimliga förhållningsregler och uppvisa försiktighet i proportion till produktens karaktär, t.ex. undvika att snubbla över tältlinorna. Vår produktkvalitet är på topp, men för att ge ditt tält en så lång livstid som möjligt är det viktigt att sköta om det väl.

 

Om våra produkter hyrs ut, i offentliga eller kommersiella syften, hotellverksamhet eller andra syften, till personer som inte är köpare av produkterna, och uthyraren blir krävd på ersättning eller skadestånd av egna kunder, på grund av personskada eller andra orsaker, är Lotus Belle inte ansvarig för att täcka denna förlust. På samma sätt är Lotus Belle inte ansvarig för utgifter eller kostnader i samband med försämrat anseende eller förlorad inkomst till följd av produktfel eller andra orsaker. Under vissa omständigheter och efter vår skönsmässiga bedömning kan vi välja att erbjuda utbyte av produkter eller att göra en återbetalning. Det maximala beloppet vi återbetalar kommer inte att överstiga det pris som köparen har betalat för produkten. Lotus Belle ådrar sig inte ansvar för skador som orsakas av felaktig användning av våra produkter.

 

Det är användarens ansvar att hantera tältet korrekt, kontrollera delarna regelbundet och undersöka väderprognoser när tältet används. Om våra produkter används i offentliga syften ska du själv teckna en ansvarsförsäkring för att täcka eventuella kostnader som uppstår.

10. INTEGRITET OCH ANVÄNDNING AV KUNDINFORMATION

Vi vidtar alla normala åtgärder för att skydda våra kunduppgifter. Vi lämnar inte ut kundinformation till tredje part, oavsett syfte. För mer info, läs vår fullständiga personuppgiftspolicy här.

11. TVISTLÖSNING

Om en tvist skulle uppstå mellan dig och oss, och denna mot förmodan inte kan lösas, så prövas den vid den domstol som följer av tvingande lagstiftning. Om du vill upprätta ett ärende kan du kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN) på: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm eller www.arn.se. Vid eventuell tvist som prövas av ARN följer vi nämndens rekommendationer. Du kan även gå vidare med ditt klagomål på EU:s gemensamma tvistlösningssida som du hittar du här: https://ec.europa.eu/consumers/odr/